Autor wpisu
Marlena Skiba
Wdrażanie strategii
Opracowanie Strategii to proces bardzo odpowiedzialny i trudny. Ale samo bardzo prawidłowe jej opracowanie jeszcze nie gwarantuje sukcesu.
1. Realizowanie założeń.
Aby skutecznie została wdrożona, niezbędny jest nadzór osób mających bardzo duże doświadczenie zawodowe z danego obszaru oraz kompetencje osób fizycznie ją wdrażających.
Aby dobre wcielenie w życie wszystkich pomysłów, które w strategii zostały uwzględnione miało miejsce, niezbędne jest realizowanie jej założeń bardzo precyzyjnie. Zasad jest wiele, poniżej wymienię kilka z nich:
2. Przestrzegaj dokładnie wytycznych.
Jeśli są różne grupy docelowe i opracowane zostały inne przekazy dotyczące korzyści, jakie klient odniesie dzięki temu produktowi lub usłudze, pomimo, iż grupy te są podobne – nie można unifikować przekazu. Zagubieniu ulegną wówczas istotne elementy, dzięki którym odpowiednio pozycjonowany jest produkt.
Podobnie – nie oznacza tak samo, stąd niezwykle ważne jest uwrażliwienie na niemal restrykcyjne przestrzeganie wytycznych.
3. Pilnuj harmonogramu realizacji.
Aby osiągnąć oczekiwany wynik konieczne jest przestrzeganie ustalonych terminów. Wdrażanie działań „prawie” zgodnie z harmonogramem może zniweczyć misternie wypracowaną strategię. Dlatego też trzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu na przygotowanie wdrożenia, przedstawić priorytety działań w zespole ludzi odpowiedzialnych za realizację strategii i uwrażliwić ich na krytyczne punkty oraz terminy.
Weryfikację realizacji działań trzeba przeprowadzać przed terminem wykonalności, aby w razie niespodziewanych „poślizgów” mieć czas zaangażować dodatkowe osoby w celu przyspieszenia realizacji zadań bądź zmiany podwykonawcy, gdyby było to niezbędne. Zatem, jak wynika z powyższego zdania, kontrola gotowości w dniu realizacji może mieć miejsce stanowczo za późno.
4. Pamiętaj o synergii.
Jeśli ustalonych zostało kilka elementów będących składową strategii, to choćby wydawało się, że kilka działań naprawdę wniesie niewiele, nie można z nich rezygnować. Na pierwszy rzut oka działania mogą się wydawać mało znaczące i faktycznie, każde z nich pojedynczo być może nie będzie mieć wielkiego wkładu. Jednakże osoby opracowujące strategię wiedzą, w jakim celu umieszczają nawet te najmniej istotne ogniwa w całym łańcuchu działań. Dzieje się tak dlatego, że uruchomienie ich w tym samym czasie daje niesamowitą siłę dzięki synergii – wywołują dzięki temu taką energię, która powoduje, że 2+2 wyniesie 5. Dlatego niezmiernie ważne jest to, co usiłuję w tym artykule przekazać – niezwykle precyzyjne wdrożenie wszystkich zaleceń, zgodnie z najwyższymi standardami.
5. Uwzględnij elastyczność działania.
Opracowane kroki postępowania, nawet jeśli są najbardziej precyzyjnie przemyślane, są tylko hipotezą. To założenia wynikające z bardzo dobrze przeprowadzonych analiz, z odpowiednio wyciągniętych wniosków, uwzględniające kolejność odpowiednich zdarzeń w przyszłości z założeniem reakcji klientów w istniejących realiach rynkowych. Ale to tylko predykcja. Zatem baczne śledzenie wyników działań jest niezbędne, aby móc w odpowiedniej chwili zareagować, stosownie modyfikując założenia.
Najlepsze przewidywania nie mogą być uznane za 100%-owo pewne, gdyż nikt nie jest jasnowidzem, może zakładać, co będzie jutro, ale pewności mieć nie będzie.
Stąd też ogromnie ważne są kompetencje osób nadzorujących wdrożenie, które obserwując reakcję klientów, osiągane wyniki poszczególnych działań będą mogły tak je modyfikować, wzbogacać, aby uzyskiwać jak najlepsze wyniki.
Strategii nie da się bardzo dokładnie narysować i przekazać do wdrożenia zapominając o konieczności modyfikacji, tak jak nie da się gwarancji, że dzięki otrzymanej mapie drogowej będzie można dojechać z punktu A do punktu B drogą, która na mapie jest uwzględniona. Dlaczego? Choćby dlatego, że droga na niej narysowana jest dwukierunkowa, i generalnie taką jest, ale akurat „dzisiaj” jest remont i ta droga jest ślepa, zupełnie nieprzejezdna. Co zatem w takiej sytuacji można zrobić? Trzeba znaleźć objazd. Co prawda droga będzie nieco dłuższa, ale doprowadzi nas do celu. Ale zanim ją wybierzemy trzeba sprawdzić, jakim objazdem w ogóle można się dostać do punktu B, aby nie zmarnować zbyt dużo czasu i jakiego środka lokomocji użyć, aby nas było na niego stać.
Może założyliśmy, że dojedziemy tam samochodem i byłoby to możliwe, ale potrzebujemy przejechać okrężną drogą przez teren, na którym jest zakaz poruszania się aut osobowych prywatnych?
Może nie założyliśmy dodatkowych funduszy na ten cel i na wynajęcie taksówki nie możemy sobie pozwolić? Więc trzeba mocno przemyśleć, czy nie lepiej przejść przez jakiś skwerek pieszo, aby zoptymalizować koszt i czas przedostania się do punktu B. A może pożyczyć od kogoś rower?
Jak widać z powyższego przykładu, nigdy nie wiadomo, co spotkamy za następnym rogiem. Tak też jest ze strategią. Dzięki temu, że ją mamy, wiemy, co i kiedy chcemy osiągnąć, a także jakimi narzędziami i środami dysponujemy. A w czasie wdrożenia niewątpliwie trzeba będzie zamieniać jedno narzędzie na drugie, gdy zajdzie taka potrzeba. Trzeba tylko umieć podjąć decyzję, które z nich wybierzemy, aby np. nie okazało się, że postanowiliśmy z Warszawy optymalnie dotrzeć do Gdańska rowerem, gdyż chcieliśmy zaoszczędzić. Ale nie uwzględniliśmy faktu, że poświęcimy na to bardzo dużo energii i czasu oraz kosztu noclegów po drodze, zamiast pojechać np. pociągiem.
Marlena Skiba - Dyrektor Zarządzający
projekty@uslugidoradcze.com.pl
www.uslugidoradcze.com.pl